marți, 22 septembrie 2009

MOTORUL CU ABUR AL LUI VERBIEST


Vreme de aproape 30 de ani (din 1659 pina in 1688), misionarul iezuit Ferdinand Verbiest, originar din Belgia, 1-a slujit, in calitate de fizician si astronom, pe imparatul chinez Chang Hi. Suveranul i-a permis sa se foloseasca de excelenta biblioteca de la Curte.

Din tratatele orientale misionarul a aflat multe lucruri noi, pe langa acele domenii ale cunoasterii pe care, dupa propria-i opinie, le stapinea la perfectie. Mai mult, s-a dovedit ca autorii acestor carti vorbeau cu ingaduinta despre cuceririle europenilor in tehnica si stiinta, ca despre ceva simplu si oarecum primitiv. In atelierele imperiale excelent dotate, Verbiest a gasit utilaje pentru efectuarea a diverse experimente. La un moment dat, si anume in 1678, i-a venit ideea sa puna masina cu abur pe un carucior cu patru roti, iar aburul ce tisnea din cazan sa-I indrepte asupra unci roti cu lopeti. Ca sa folosim un limbaj actual, acest rotor cu turbina a fost legat de catre inventator, prin intermediul a doua roti dintate, de o a doua osie, la capetele careia au fost fixate doua roti motoare, Aburul ce iesea din cazanul incalzit cu presiune mare impingea rotorul cu turbina, axul acestuia invirtea rotile motoare, caruciorul se punea in miscare si, in acelasi timp, purta o mica greutate.

Pentru ca un asemenea „carucior autopropulsat" sa poata intoarce, la spatele lui s-a fixat, printr-o articulatie primitiva, o a cincea roata. Lungimea „automobilului" lui Verbiest masurau doar 600 de milimetri!



La o adica, acesta nu era, desigur, decat o jucarie mecanica, construita pentru fiul imparatului chinez. Totusi, pentru intiia oara, o mica masina cu abur a fost folosita pentru actionarea rotilor unui mijloc mecanic de transport. Multi cercetatori considera ca primul automobil de pe planeta — „autocamionul cu actionare pe rotile din fata" — a fost realizat in China, Verbiest si-a descris inventia din domeniul constructiilor de masini in 1687, in lucrarea "Astronomia europeana". Au existat incercari de reproducere a acestui mic motor cu abur pe seama descrierii. Modelele nu mai semanau, insa principiul a ramas acelasi: arzator, cazan cu aburi, rotor „cu turbina", prevazut cu lopeti, o pereche de roti dintate si rotile motoare din fata.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu